Pozrel som si film 'Tináste poschodie' a premýšľal o ľudskej spravodlivosti. Prostredníctvom filmov som napísal svoje osobné názory na ľudské štandardy.

Videl som film Trináste poschodie. Ide o nemecký film z roku 1999, ktorý režíroval Josef Rusnak a v hlavnej úlohe s Craigom Bierkom. Ide o sci-fi film o budúcej vede a technike. Film sa začína v roku 1937 objavením sa starého muža, ktorý vyzerá ako bohatý muž v luxusnom hoteli. Po zanechaní listu u barmana sa dedko vracia domov a vo chvíli, keď zavrie oči, aby spal, je prevezený do budovy z roku 1999. Tento film je príbehom starého otca „Hannona Fullera“, ktorý vynašiel simulačnú hru, a hlavnej postavy „Douglasa Halla“. V roku 1999 títo dvaja vytvorili simulačnú hru z roku 1937 v Los Angeles. Prostredníctvom automatu v budove na „trinástom poschodí“ môžete vstúpiť do alter ega žijúceho v simulácii. 『Fuller』 žije hedonistickým životom tým, že z času na čas vstupuje do simulácií, odkedy bola hra vytvorená. "Fuller" bol však zavraždený a všetky dôkazy o zločine poukazovali na "Douglas Hall" ako na vinníka. "Douglas Hall" si nepamätal deň, keď bol "Fuller" zavraždený, a snaha vyriešiť to je hlavným obsahom filmu. V skutočnosti je éra roku 1999, v ktorej žije „Douglas Hall“, tiež simuláciou, ktorú vytvoril „Douglas Hall“, ktorý žije v budúcnosti. Po uvedomení si tejto skutočnosti budúci 『Douglas Hall』 zavraždil 『Fullera』, ktorý žil v roku 1999. Budúci 『Douglas Hall』 si užíval vraždu nielen v simulácii roku 1999, ale aj v rôznych iných simuláciách. S pomocou budúcej manželky „Douglasa Halla“ si „Douglas Hall“ z roku 1999 vymieňa vedomie s budúcim „Douglasom Hallom“, ktorý sa pokúšal zabiť „Douglasa Halla“ z roku 1999 a presúva sa do budúcnosti a film končí.

Po zhliadnutí tohto filmu mi napadli nasledujúce otázky: Je eticky v poriadku zabíjať ľudí v simulácii a nie skutočného človeka? "Douglas Hall", ktorý vo filme existuje v budúcnosti, si myslí, že na tieto otázky "áno". Užíval si zabíjanie v simulácii, ktorú vytvoril a necítil žiadnu vinu. Cieľom mnohých súčasných tvorcov hier je vytvoriť fiktívny svet, ktorý je hodnoverný a v skutočnosti neexistuje. A cieľom tvorcov hier je dať ľuďom pocit, že v skutočnosti robia veci, ktoré by v takomto svete normálne robiť nemohli. Pre splnenie tohto cieľa sa najčastejšie objavuje pozadie budúcnosti alebo minulosti a v rámci neho možno povedať, že akt ‚vraždy‘ je dramatický. V skutočnosti veľa hier zahŕňa zabíjanie ľudí alebo príšer mečom alebo pištoľou, a čím viac zabijete, tým budete silnejší. Necítime sa vinní za zabíjanie ľudí a zvierat v týchto hrách. Neexistuje žiadny právny problém. Ak sa však pozriete na tento film, zabíjanie ľudí v simulácii zahŕňa etické problémy, ak myslíte na zdravý rozum. Je to preto, že ľudia v hrách, ktoré sa práve predávajú, sú jasne odlišní od ľudí vo filmovej simulácii. Po prvé, ľudia, ktorí sa objavujú v aktuálnej hre, len vyzerajú ako ľudia a nemajú žiadnu slobodnú vôľu ani emócie. Je to ako stroj, ktorý reaguje na naše manipulácie podľa zložitých algoritmov navrhnutých programátormi. V skutočnosti väčšina ľudí nemá pocit, že herné postavy sú ‚ľudské‘. Postavy vo filmovej simulácii sú však odlišné. Žijeme tak, že sa prispôsobujeme a komunikujeme s okolitými situáciami. Keď sa nad tým zamyslíte z hľadiska zdravého rozumu, zdá sa to dosť „ľudské“, a preto si diváci myslia, že vražda predstavuje etický problém.

Existuje film, ktorý sa zaoberá podobnou problematikou ako film Trináste poschodie. Toto je „Ja, robot“, režírovaný „Alexom Proyasom“ a vydaný v roku 2004. Tento film s „Willom Smithom“ v hlavnej úlohe je príbehom o „Sonnym“, robotovi, ktorý má emócie. Na rozdiel od iných robotov „Sonny“ cíti emócie a rozhoduje o svojich činnostiach bez toho, aby nasledoval mechanické príkazy. Vo filme je položená otázka, či je možné uplatniť ľudské práva pri posudzovaní robota emóciami.

Ak si myslíte, že vražda a likvidácia robotov v simulácii nie sú problematické, potom ľudí a robotov v simulácii nepovažujete za ľudí. Spoločné charakteristiky povoľovania vraždy a eliminácie robotov v simuláciách sú nasledovné: Vonkajší vzhľad a podstata sú odlišné od ľudí, ale vnútro je rovnaké ako u ľudí. Preto je dôležitou otázkou, či je povolené zabíjanie a či sú eliminovaní roboti. Je naozaj správne považovať ich za rovnakých ako ľudí? Čo teda definuje ľudskú bytosť? Je dôležité objasniť, že ľudia sa výrazne líšia od iných zvierat a strojov. Základným rozdielom, ktorý viedol k otázke, či sú simulačné postavy a roboti skutočne ľudia, je podstata. Vo filme Douglas Hall povedal nasledujúcu vetu: "Som ako ty, len elektrický prúd." Postavy v simulácii sú v skutočnosti zložitý softvér a mysliaci robot „Sonny“ z „Ja, robot“ je v skutočnosti stroj. Navonok sú úplne iní ako ľudia. Vo vnútri sú však podobné ľuďom. Aby sme ich zaradili do kategórie ľudí, je potrebné presne špecifikovať, ktoré časti sú rovnaké a akým spôsobom.

Cez film si myslím, že tieto dva prípady by sa mali zaradiť do kategórie ľudí, aj keď v skutočnosti ľudia nie sú. „René Descartes“ povedal: „cogito, ergo sum“ a na základe toho možno mysliace entity zaradiť do kategórie definície človeka. Ak áno, bolo by potrebné pozrieť sa na pojem „myslenie“ podrobnejšie. Je ťažké jednoducho považovať inteligentné myslenie za štandard na rozdelenie ľudských kategórií. Napríklad si nemyslím, že bežní roboti, ktorí sa objavujú vo filme „Ja, robot“, sú ako ľudia. Inteligenčne dokonca prevyšuje ľudí, no na zaradenie do kategórie ľudí to nestačí. Preto musíme hľadať iné faktory ako inteligenciu. Myslím si, že ďalšia vec, ktorá ich odlišuje od bežných strojov a zvierat, je slobodná vôľa. Nemyslím si, že postavy v hre 『The Sims 4』, ktorá sa momentálne predáva, sú ľudia. Hoci sú to postavy, ktoré interagujú s inými postavami v kyberpriestore a žijú tak, aby dosiahli svoj vlastný vkus a životné ciele, vedia, že vyzerajú len „ako ľudia“ a riadia sa algoritmami vytvorenými programátorom. „Sonny“ vo filme „Ja, robot“ a „Douglas Hall“ vo filme „The Thirteenth Floor“ majú slobodnú vôľu. V prípade „Sonnyho“ sa odlišuje od ostatných robotov, pretože je to robot, ktorý má emócie, ale myslím si, že to môže byť zahrnuté aj v slobodnej vôli. Keďže mali emócie, neposlúchali mechanické príkazy, čo znamenalo slobodnú vôľu. Majú pocit, že ich zabíjanie a likvidácia je etický problém, pretože im to berie slobodnú vôľu. Detektív v simulácii „Trinásteho poschodia“ žiada tvorcu kybernetického sveta, aby ich nechal na pokoji. Po tom, čo si uvedomili, že nemajú žiadnu fyzickú podstatu, najviac chceli slobodnú vôľu a mysleli si, že zasahovanie do ich životov a slobodnej vôle odstráni zmysel ich existencie. Preto sa domnievam, že slobodná vôľa môže byť štandardom, ktorý určuje kategóriu ľudí.

Ak nazývame ľudí tými, ktorí majú slobodnú vôľu, musíme si položiť otázku, či ľudia skutočne majú slobodu a či sloboda existuje. V 19. storočí panovalo silné deterministické vnímanie, že sloboda je ilúzia. Najmä, ak si myslíte, že silný determinizmus, že svet je dokonale určený a že ľudia ho iba nasledujú, je správny, definovať základné charakteristiky ľudí ako slobodnú vôľu stráca zmysel. S príchodom kvantovej mechaniky v 20. storočí bol tento silný determinizmus odmietnutý. Preto sa domnievam, že otázku existencie samotnej slobody možno vyriešiť touto logikou. Okrem toho pri rozvíjaní tejto logiky je potrebné presne definovať slobodnú vôľu. O definícii slobodnej vôle sa v histórii veľa diskutovalo a existuje veľa definícií. Zjednodušene povedané, aj keby si človek v danom prostredí spomedzi viacerých volieb vybral vlastnú vôľu, vo vývoji logiky by to nebol veľký problém. Na záver si myslím, že ľudia majú slobodu. Ak existuje entita, ktorá žije so slobodnou vôľou na mieste, ktoré nie je silne deterministickým svetonázorom, myslím si, že by mala byť zaradená do kategórie ľudských bytostí.